Evalueren & reflecteren

Evalueren & reflecteren
Voorbeelden die je kunt gebruiken

In het moment

“Wat maakt je nu eigenlijk zo ontzettend boos?”.

“Ik snap dat jij dat nu echt niet wil, want je wilde zo graag je spel afmaken………, maar we gaan vanmiddag toch naar de stad, want morgen moet ik weer werken en vandaag heb ik tijd om met jou nieuwe kleren te kopen.” 

“Als je nu met me mee gaat, mag jij kiezen of we tijdens het winkelen een drankje ergens gaan drinken of een ijsje zullen eten.” 

“Ik zou het echt heel knap van je vinden als het je lukt om je hier overheen te zetten en met ons mee te gaan.” 

“Ik vind het echt heel moeilijk, als je zo koppig doet.”

“Ik denk dat jij het eigenlijk heel spannend vindt om weer naar school te gaan.”

“Nou ja, IK zou me goed kunnen voorstellen dat je gespannen bent, maar misschien heb ik het mis.”

Humor

De beeldspraak Koppige Ezel kennen veel mensen. “Sorry, hoor, maar ik moet nog even een kudde ezels mee zien te krijgen.”

“Ik moet nog even wat hooi zien te vinden voor een soort paard, die hinnikt, wat was het ook al weer? Enig idee waar ik hooi kan vinden?”

Evalueren en reflecteren

“Sorry dat ik je … noemde, dat had ik niet mogen doen, mijn emoties namen het van me over, en daarom deed ik echt onredelijk. Ik ga erop letten mijn emoties beter onder controle te krijgen.”

“Ik vond het echt heel knap dat jij meeging, terwijl jij helemaal lekker in je spel zat en echt geen zin had om mee te gaan.” 

“Hoe zou jij willen dat ik op jou reageer als je zo vast zit?”

Kies een rustig moment om de situatie met je kind na te bespreken. Begin daarbij met een reflectie op je eigen gevoelens en toon begrip voor de gevoelens van je kind. Leg de nadruk op wat goed ging en bespreek wat een volgende keer anders kan om het beter te laten verlopen.

Geef complimenten voor wat je aan flexibel gedrag hebt gezien bij je kind. Respecteer je kind zoals het is, jouw kind heeft een hele sterke eigen wil, dat is in principe prima, maar soms voor anderen (en voor het kind zelf) moeilijk om mee om te gaan.

Vraag je kind wat hij/zij zou doen in jouw plaats. Wat kan je beter niet doen, en vooral wat kan je beter doen. Zo kun je samen leren hoe jullie het best met elkaar kunnen omgaan om de sfeer prettig te houden.

Soms ben je zelf onredelijk geweest, toen je kind zich heel koppig opstelde. Hier moet je op een rustig moment op terug komen. Zo laat je zien dat mensen fouten maken, en dat je dit kunt herstellen.

Evalueren & reflecteren
Voorbeelden die je kunt gebruiken

In het moment

“Wat maakt je nu eigenlijk zo ontzettend boos?”.

“Ik snap dat jij dat nu echt niet wil, want je wilde zo graag je spel afmaken………, maar we gaan vanmiddag toch naar de stad, want morgen moet ik weer werken en vandaag heb ik tijd om met jou nieuwe kleren te kopen.” 

“Als je nu met me mee gaat, mag jij kiezen of we tijdens het winkelen een drankje ergens gaan drinken of een ijsje zullen eten.” 

“Ik zou het echt heel knap van je vinden als het je lukt om je hier overheen te zetten en met ons mee te gaan.” 

“Ik vind het echt heel moeilijk, als je zo koppig doet.”

“Ik denk dat jij het eigenlijk heel spannend vindt om weer naar school te gaan.”

“Nou ja, IK zou me goed kunnen voorstellen dat je gespannen bent, maar misschien heb ik het mis.”

Humor

De beeldspraak Koppige Ezel kennen veel mensen. “Sorry, hoor, maar ik moet nog even een kudde ezels mee zien te krijgen.”

“Ik moet nog even wat hooi zien te vinden voor een soort paard, die hinnikt, wat was het ook al weer? Enig idee waar ik hooi kan vinden?”

Evalueren en reflecteren

“Sorry dat ik je … noemde, dat had ik niet mogen doen, mijn emoties namen het van me over, en daarom deed ik echt onredelijk. Ik ga erop letten mijn emoties beter onder controle te krijgen.”

“Ik vond het echt heel knap dat jij meeging, terwijl jij helemaal lekker in je spel zat en echt geen zin had om mee te gaan.” 

“Hoe zou jij willen dat ik op jou reageer als je zo vast zit?”

Kies een rustig moment om de situatie met je kind na te bespreken. Begin daarbij met een reflectie op je eigen gevoelens en toon begrip voor de gevoelens van je kind. Leg de nadruk op wat goed ging en bespreek wat een volgende keer anders kan om het beter te laten verlopen.

Geef complimenten voor wat je aan flexibel gedrag hebt gezien bij je kind. Respecteer je kind zoals het is, jouw kind heeft een hele sterke eigen wil, dat is in principe prima, maar soms voor anderen (en voor het kind zelf) moeilijk om mee om te gaan.

Vraag je kind wat hij/zij zou doen in jouw plaats. Wat kan je beter niet doen, en vooral wat kan je beter doen. Zo kun je samen leren hoe jullie het best met elkaar kunnen omgaan om de sfeer prettig te houden.

Soms ben je zelf onredelijk geweest, toen je kind zich heel koppig opstelde. Hier moet je op een rustig moment op terug komen. Zo laat je zien dat mensen fouten maken, en dat je dit kunt herstellen.

Over ons

'De beste zorg voor nu en in de toekomst'



Omdat ieder mens de beste zorg verdient, legt het UMC Utrecht de lat voortdurend hoog. Het resultaat: vernieuwende, toonaangevende behandelingen die beantwoorden aan de zorgbehoeften van nu en de toekomst. De bijzondere kennis die hiervoor nodig is, ontwikkelen we samen met patiënten(organisaties) en diverse partners. In teamverband werken we aan oplossingen voor grote, medische vraagstukken. Per individuele patiënt wordt gekeken welke behandeling bij hem of haar past. Alles wat wij doen, is erop gericht om mensen gezond te maken en te houden. En waar mogelijk ziekte te voorkomen.

Contact

U kunt algemene informatie opvragen over
het UMC Utrecht via:

E-mail info@umcutrecht.nl of via
Telefoonnummer 088 75 555 55
Website www.umcutrecht.nl

of vul het contactformulier hieronder in:
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Zoeken

Zoek via een zoekterm naar een pagina binnen deze publicatie.
Vul minimaal 3 karakters in.

UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.
Volledig scherm