UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.

Oefeningen en houdingsadviezen

Oefeningen en
houdingsadviezen
Oefeningen in de eerste 12 uur

In de eerste 12 uur zijn er een aantal oefeningen die u al kunt doen op bed. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de spieren in de benen niet inactief worden en dat de bloedcirculatie goed op gang blijft. Bij voorkeur herhaalt u deze oefeningen elk uur.

Oefeningen na 12 uur

Na 12 uur na de operatie kunt u uw lichaam iets meer gaan belasten en kunt u wat meer oefeningen doen. Probeer deze oefeningen drie keer per dag te herhalen.

Houdingsadvies bij in en uit bed gaan

Legt u in zijligging de gebogen knieën iets  over de rand van het bed. Span hierbij buikspieren aan. Houd de knieën  en voeten tegen elkaar en buig de knieën tot ongeveer 90 graden. De  voeten liggen over de rand van het bed.

Met behulp van uw armen drukt u zich op.  Gelijktijdig met het omhoog gaan van de romp, laat u beide onderbenen  langs het bed zakken. 

Voer de bewegingen vloeiend uit. Zorg ervoor,  dat u de nek niet draait en dat uw schouders en uw hoofd in één lijn  blijven. Als u weer gaat liggen voert u de beweging in de omgekeerde  volgorde uit. 

Houdingsadvies bij het gaan staan

Zet beide voeten op de grond en schuif met uw  billen zoveel mogelijk naar de rand van het bed of de stoel. Eventueel  kunt u het sterkste been naar achteren plaatsen en het andere wat naar  voren. Zet de handen op uw knieën en breng de schouders naar voren. Buig in de heupen en breng uw gewicht naar voren. Houd hierbij de rug recht en ga staan. Bij een stoel met armleuningen, kunt u bij het gaan staan, gebruik maken van de armleuningen. 

Houdingsadvies bij het oppakken van
voorwerpen

De voorwerpen mogen niet zwaarder dan 5 kilo  zijn. Bepaal van tevoren, van een kleine afstand, goed waar het te  pakken object zich bevindt. Ga zo dicht mogelijk bij het te pakken object staan. Houd uw hoofd recht.

Armen
Ga op uw rug liggen met gebogen knieën en uw voeten plat op de matras. Beweeg uw arm zo ver mogelijk naar achter omhoog wissel rechts en links om. Herhaal de oefening 10 keer.

Enkelpomp
Ga op de rug liggen met uw benen gestrekt op het matras. Trek uw tenen en voorvoet naar u toe en duw ze daarna weer weg. Herhaal de oefening 20 keer.

Buiging knie
Ga plat op uw rug op bed liggen. Buig uw knie zo ver mogelijk terwijl uw voet over de matras glijdt. Houd 10 tellen vast en ga langzaam weer terug. Herhaal deze oefening 10 keer en wissel van been.

Tenenloop/hakkenloop
Ga op uw tenen staan. Blijf op uw tenen staan terwijl u passen op de plaats maakt. Zodra u moe begint te worden stopt u om even te rusten. Herhaal de oefening drie keer. Als het moeilijk is om uw evenwicht te bewaren, voer de oefening dan uit terwijl u steun neemt aan het voeteneind van het bed. Deze oefening kunt u ook doen op de hakken in plaats van op de tenen.

Schouders draaien
Ga rechtop zitten op een stoel. Draai rondjes met uw schouders. Breng hierbij uw schouders zo veel mogelijk naar boven, naar voren, naar beneden en naar achteren. Uw armen blijven ontspannen hangen. Blijf rustig doorademen. Herhaal de oefening 10x.

Goed

Fout

Probeer het zitten op de rand van het bed uit  te voeren met de voeten ondersteund. Verdeel het gewicht gelijk over  twee billen. Steun niet teveel op de handen. Zit actief, met gestrekte  romp en probeer de schouders ontspannen te houden.

Reik met beide handen tegelijkertijd en pak het object met beide handen beet. Breng beide armen tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij de romp op borsthoogte. Houdt datgene wat u tilt dichtbij uw bovenlijf.

Oefeningen
en houdings-
adviezen
Oefeningen in de eerste 12 uur

In de eerste 12 uur zijn er een aantal oefeningen die u al kunt doen op bed. Deze oefeningen zorgen ervoor dat de spieren in de benen niet inactief worden en dat de bloedcirculatie goed op gang blijft. Bij voorkeur herhaalt u deze oefeningen elk uur.

Oefeningen na 12 uur

Na 12 uur na de operatie kunt u uw lichaam iets meer gaan belasten en kunt u wat meer oefeningen doen. Probeer deze oefeningen drie keer per dag te herhalen.

Houdingsadvies bij in en uit bed gaan

Legt u in zijligging de gebogen knieën iets  over de rand van het bed. Span hierbij buikspieren aan. Houd de knieën  en voeten tegen elkaar en buig de knieën tot ongeveer 90 graden. De  voeten liggen over de rand van het bed.

Met behulp van uw armen drukt u zich op.  Gelijktijdig met het omhoog gaan van de romp, laat u beide onderbenen  langs het bed zakken. 

Voer de bewegingen vloeiend uit. Zorg ervoor,  dat u de nek niet draait en dat uw schouders en uw hoofd in één lijn  blijven. Als u weer gaat liggen voert u de beweging in de omgekeerde  volgorde uit. 

Houdingsadvies bij het gaan staan

Zet beide voeten op de grond en schuif met uw  billen zoveel mogelijk naar de rand van het bed of de stoel. Eventueel  kunt u het sterkste been naar achteren plaatsen en het andere wat naar  voren. Zet de handen op uw knieën en breng de schouders naar voren. Buig in de heupen en breng uw gewicht naar voren. Houd hierbij de rug recht en ga staan. Bij een stoel met armleuningen, kunt u bij het gaan staan, gebruik maken van de armleuningen. 

Houdingsadvies bij het oppakken van
voorwerpen

De voorwerpen mogen niet zwaarder dan 5 kilo  zijn. Bepaal van tevoren, van een kleine afstand, goed waar het te  pakken object zich bevindt. Ga zo dicht mogelijk bij het te pakken object staan. Houd uw hoofd recht.

Armen
Ga op uw rug liggen met gebogen knieën en uw voeten plat op de matras. Beweeg uw arm zo ver mogelijk naar achter omhoog wissel rechts en links om. Herhaal de oefening 10 keer.

Enkelpomp
Ga op de rug liggen met uw benen gestrekt op het matras. Trek uw tenen en voorvoet naar u toe en duw ze daarna weer weg. Herhaal de oefening 20 keer.

Buiging knie
Ga plat op uw rug op bed liggen. Buig uw knie zo ver mogelijk terwijl uw voet over de matras glijdt. Houd 10 tellen vast en ga langzaam weer terug. Herhaal deze oefening 10 keer en wissel van been.

Tenenloop/hakkenloop
Ga op uw tenen staan. Blijf op uw tenen staan terwijl u passen op de plaats maakt. Zodra u moe begint te worden stopt u om even te rusten. Herhaal de oefening drie keer. Als het moeilijk is om uw evenwicht te bewaren, voer de oefening dan uit terwijl u steun neemt aan het voeteneind van het bed. Deze oefening kunt u ook doen op de hakken in plaats van op de tenen.

Schouders draaien
Ga rechtop zitten op een stoel. Draai rondjes met uw schouders. Breng hierbij uw schouders zo veel mogelijk naar boven, naar voren, naar beneden en naar achteren. Uw armen blijven ontspannen hangen. Blijf rustig doorademen. Herhaal de oefening 10x.

Goed

Fout

Probeer het zitten op de rand van het bed uit  te voeren met de voeten ondersteund. Verdeel het gewicht gelijk over  twee billen. Steun niet teveel op de handen. Zit actief, met gestrekte  romp en probeer de schouders ontspannen te houden.

Reik met beide handen tegelijkertijd en pak het object met beide handen beet. Breng beide armen tegelijkertijd zo dicht mogelijk bij de romp op borsthoogte. Houdt datgene wat u tilt dichtbij uw bovenlijf.