UMC Utrecht

Bekijk hier alle publicaties die over en door het UMC Utrecht gemaakt zijn.

Aanmelden op de polikliniek

Inschrijven

Als u voor het eerst op de polikliniek komt, wordt u als nieuwe patiënt ingeschreven. U meldt zich aan de balie van de zorglijn waar u de afspraak hebt staan. Het balienummer vindt u in de  uitnodigingsbrief die u van ons ontvangt. De secretaresse aan de balie controleert vervolgens uw administratieve gegevens. Dat doen we onder andere aan de hand van uw Burgerservicenummer (BSN).

Legitimeren

Bij de eerste, maar ook bij alle vervolgafspraken zullen wij uw administratieve gegevens controleren. Dit om onder meer persoonsverwisseling te voorkomen. Legitimeren kan met een paspoort, Nederlands rijbewijs of een identiteitskaart.

Kinderen moeten zich kunnen legitimeren met een eigen identiteitsdocument.

Controleer uw polis

Zorgverzekeraars maken ieder jaar afspraken met een groot aantal zorgverleners over de kosten van de zorg. Het UMC Utrecht is door vrijwel alle zorgverzekeraars gecontracteerd. Er zijn uitzonderingen.

Zorgverzekeraars bieden ook zogenoemde budget-polissen aan. Dat kan ervoor zorgen dat u de kosten van uw behandeling (gedeeltelijk) zelf moet betalen. Het is belangrijk dat u voor uw ziekenhuisbezoek controleert hoe u bent verzekerd. Zo weet u altijd waar u aan toe bent. Voor meer informatie over de vergoedingen verwijzen wij u naar uw polisvoorwaarden en de website van uw zorgverzekeraar. Zie voor meer informatie over het betalen van ziekenhuiszorg www.dezorgnota.nl.

Vergoedingen voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar

De zorg voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar loopt niet via zorgverzekeraars. Sinds 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de financiering van deze zorg. U hoeft daar niets voor te doen. Wij sturen wij uw gemeente de gegevens die nodig zijn om de kosten te vergoeden.

Heeft u behoefte aan meer informatie? De website of een medewerker van uw gemeente kan u verder helpen. Vanzelfsprekend kunt u ook altijd vragen stellen aan de behandelaar van uw kind bij de afdeling Psychiatrie. Zie ook: www.dezorgverandertmee.nl of www.hoeverandertmijnzorg.nl

Afspraak wijzigen

Wilt u uw afspraak verplaatsen of afzeggen? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan het secretariaat van de polikliniek waar u de afspraak hebt. We kunnen dan nog iemand anders inplannen. In overleg met u maken we een nieuwe afspraak. Het telefoonnummer van het secretariaat vindt u in de uitnodigingsbrief.

Aanmelden op de polikliniek

Aanmelden op de polikliniek
Inschrijven

Als u voor het eerst op de polikliniek komt, wordt u als nieuwe patiënt ingeschreven. U meldt zich aan de balie van de zorglijn waar u de afspraak hebt staan. Het balienummer vindt u in de  uitnodigingsbrief die u van ons ontvangt. De secretaresse aan de balie controleert vervolgens uw administratieve gegevens. Dat doen we onder andere aan de hand van uw Burgerservicenummer (BSN).

Legitimeren

Bij de eerste, maar ook bij alle vervolgafspraken zullen wij uw administratieve gegevens controleren. Dit om onder meer persoonsverwisseling te voorkomen. Legitimeren kan met een paspoort, Nederlands rijbewijs of een identiteitskaart.

Kinderen moeten zich kunnen legitimeren met een eigen identiteitsdocument.

Controleer uw polis

Zorgverzekeraars maken ieder jaar afspraken met een groot aantal zorgverleners over de kosten van de zorg. Het UMC Utrecht is door vrijwel alle zorgverzekeraars gecontracteerd. Er zijn uitzonderingen.

Zorgverzekeraars bieden ook zogenoemde budget-polissen aan. Dat kan ervoor zorgen dat u de kosten van uw behandeling (gedeeltelijk) zelf moet betalen. Het is belangrijk dat u voor uw ziekenhuisbezoek controleert hoe u bent verzekerd. Zo weet u altijd waar u aan toe bent. Voor meer informatie over de vergoedingen verwijzen wij u naar uw polisvoorwaarden en de website van uw zorgverzekeraar. Zie voor meer informatie over het betalen van ziekenhuiszorg www.dezorgnota.nl.

Vergoedingen voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar

De zorg voor kinderen en jeugdigen tot 18 jaar loopt niet via zorgverzekeraars. Sinds 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de financiering van deze zorg. U hoeft daar niets voor te doen. Wij sturen wij uw gemeente de gegevens die nodig zijn om de kosten te vergoeden.

Heeft u behoefte aan meer informatie? De website of een medewerker van uw gemeente kan u verder helpen. Vanzelfsprekend kunt u ook altijd vragen stellen aan de behandelaar van uw kind bij de afdeling Psychiatrie. Zie ook: www.dezorgverandertmee.nl of www.hoeverandertmijnzorg.nl

Afspraak wijzigen

Wilt u uw afspraak verplaatsen of afzeggen? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan het secretariaat van de polikliniek waar u de afspraak hebt. We kunnen dan nog iemand anders inplannen. In overleg met u maken we een nieuwe afspraak. Het telefoonnummer van het secretariaat vindt u in de uitnodigingsbrief.